Jak czytać oznaczenia olejów silnikowych?

O tym, że olej silnikowy należy stosować, jak również w optymalnych odstępach czasu wymieniać, nie trzeba nikogo przekonywać. Oleje mają za zadanie nie tylko nie dopuścić do zatarcia silnika, ale pełnią też szereg innych funkcji. Dzięki najnowszym technologiom wykorzystanym przy produkcji renomowanych olejów, zapewniają one m.in. ochronę przed wilgocią (oraz będącą jej wynikiem korozją), szczelność w silniku, mniejszą ilość i siłę drgań silnika w toku jego pracy, a także optymalną temperaturę (schładzają bowiem mechanizm). Niezwykle istotna jest też funkcja oczyszczająca – oleje pomagają usuwać zanieczyszczenia, również te niewidoczne dla ludzkiego oka.
Kupując samochód fabrycznie nowy – praktycznie nie mamy problemu z wyborem oleju. Producent na ogół jasno określa, jakiego rodzaju specyfiki będą kompatybilne z naszym modelem auta. Niemniej w przypadku, kiedy stajemy się posiadaczami pojazdu “z drugiej ręki” musimy zdać się na informacje znalezione m.in. w Internecie, oraz na własną wiedzę. Warto zaznajomić się z poszczególnymi klasyfikacjami olejów (bo istnieje ich więcej niż jedna). Do tych najważniejszych różnicujących oleje podziałów zaliczamy m.in. klasyfikację wyróżniającą produkty ze względu na ich lepkość oraz model silnika (diesel, benzynowe etc.), do którego są przeznaczone ; klasyfikację API -połączoną niejako z poprzednim podziałem; klasyfikację ACEA – przeznaczoną do różnicowania olejów najnowszej generacji na rynku europejskim. I tak, jeśli skupimy się na współczynniku lepkości, okazuje się, że najsłabszą jakość w tym zakresie reprezentują oleje mineralne. Półsyntetyki oraz syntetyki dużo lepiej chronią silnik, choć trzeba na ich zakup przeznaczyć większą kwotę. Jak to wszystko przekłada się na oznaczenia? I co ważniejsze, co zrobić, by rządki liter i cyfr nie stanowiły dla nas niepojętego szyfru?
Oleje mineralne w skali SAE (a więc czyniącej lepkość priorytetem) są znaczone jako: 15W-40, 15W-50, półsyntetyczne: 10W-40, natomiast syntetyczne: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-60. Skąd takie wartości? Cyfra początkowa mówi nam, jak olej radzi sobie w temperaturach niższych, natomiast cyfra końcowa – jak w wysokich. Jeśli więc zależy nam na osiągnięciu optymalnego rozruchu niewielkim sumptem, warto nabyć olej o niskiej wartości początkowej. Z kolei jeżeli priorytetem jest zachowanie optymalnej ochrony przy bardzo wysokich temperaturach – wybierzmy olej o wysokiej końcowej wartości. Klasyfikacja wedle lepkości nie jest oczywiście głównym wyznacznikiem jakości oleju. Wiele zależy od tego, w jaki sposób eksploatujemy nasz pojazd.
Do innych, równie istotnych (o ile nie bardziej) informacji należą normy jakościowe. Są one określane właśnie przez wspomniane klasyfikacje API i ACEA. Pierwsza z nich skupia się przede wszystkim na rodzajach silników – benzynowych (oznaczanych jako “S”) bądź diesli (znaczonych literą “C”), ale też na normach – im wyższa jest druga z liter oznaczenia, z tym lepszym jakościowo olejem mamy do czynienia. Warto pamiętać, iż oznaczenie konkretnego produktu powinno się pokrywać z sugerowanymi przez producenta pojazdu parametrami. W przypadku klasyfikacji ACEA – odmienne oleje są przeznaczone do benzynowych (litera A), wysokoprężnych (litera B), posiadających w silnikach filtry DPF i układy katalityczne TWC (litera C), bądź posiadających wysokoprężne silniki ciężarówkach (litera E). Każdorazowo jednak warto przede wszystkim sugerować się zaleceniami producentów. To one są kluczowe, ponieważ uwzględniają specyfikę modelu samochodu, który użytkujemy. Naturalnie, nic nie stoi na przeszkodzie, by poszukać alternatyw, niemniej zawsze korzystnie jest przy tym przestrzegać określonych odgórnie parametrów. Podsumowując – choć wymiana oleju niekoniecznie stanowi skomplikowaną czynność, to już sam proces doboru produktu nie powinien być bezrefleksyjny. A w tym celu należy dokładnie zapoznawać się z oznaczeniami udostępnianymi na opakowaniach owych olejów.
Więcej: http://www.castrol.com/pl_pl/poland/services/ekspert-radzi/jak-czytac-oznaczenia-olejow-silnikowych.html


Article Tags:
·
Article Categories:
Ciekawe

Related Posts


Popular Posts

Comments are closed.