Margaryna – naturalna, sztuczna? Zdrowa czy nie?

Margaryna to wyrób, po który z różnych przyczyn większość z nas sięga regularnie. I choć produkt ten może być traktowany jako zło konieczne przez wielu specjalistów od żywienia, musimy zdać sobie sprawę, że czynnikiem decydującym powinna być jakość rzeczonego tłuszczu roślinnego. Na początek warto ujednolicić nieco nazwę. Pod określeniem „margaryna” można bowiem spotkać odmiennego rodzaju produkty, różniące się składem, kalorycznością czy wreszcie dodatkami smakowymi i aromatycznymi. Wybierając się nawet do niewielkiego, osiedlowego sklepu, możemy wybierać spośród tłuszczy roślinnych z dodatkiem mleka, jogurty, masła, oliwy z oliwek, a także innych aromatów. Istotą specyfikacją jest jednak podział na margaryny twarde i miękkie. Te pierwsze występują w kostkach i noszą nazwę masła roślinnego – nie mają jednak wiele wspólnego z „prawdziwą” margaryną. W ich składzie można znaleźć szkodliwe kwasy tłuszczowe typu trans – podnoszące poziom LDL we krwi. Margaryny miękkie dla odmiany zawierają śladowe ilości szkodliwych substancji, w tym cholesterolu. Stąd – warto korzystać z tego rodzaju tłuszczu rozsądnie, a do przyrządzania potraw wybrać (rzecz jasna w skromnych ilościach) wartościowsze od twardych margaryn i masła oleje (lniane, rzepakowe) czy oliwy.

Zarzuty – i replika na nie.

Margaryna nie jest rezultatem naturalnego procesu – stąd wiele osób formułuje zarzuty, jakoby była niezdrowa. Jednakże groźnie brzmiące ” katalityczne uwodornienie płynnych olejów roślinnych” to nic innego jak zaawansowany technologicznie proces, pozwalający na uzyskanie jak najlepszych właściwości z używanych olejów – słonecznikowego, sojowego, czy ostatnio bardzo popularnego rzepakowego. Margaryna posiada w składzie nie tylko kwasy jednonasycone, korzystnie wpływające na funkcjonowanie całego organizmu (a zwłaszcza układu sercowo – krwionośnego). Poza tym większość dostępnych na rynku wyrobów wzbogacono o witaminy A, D, E, witaminy z grupy B, nawet kwas foliowy czy sterole roślinne. Ponad to w margarynie obniżono zawartość szkodliwie działających kwasów tłuszczowych nasyconych

Dlaczego warto jeść margarynę?

Zdania dietetyków są podzielone. Jak jednak jest naprawdę – czy warto włączyć margarynę do swojej codziennej diety? Po raz kolejny – tak. Jednak starajmy się wybierać te produkty, które posiadają rekomendację, są nam znane od dawna i co do których składu nie mamy żadnych wątpliwości. Margaryna zawiera większą niż masło dawkę witamin A, D i E, a co ważniejsze, proporcje tych mikroelementów są na stałym poziomie. Konsumpcję tego rodzaju tłuszczu zaleca się przede wszystkim osobom cierpiącym na choroby krążenia, bądź ze skłonnościami do takowych – margaryna nie zawiera bowiem żadnego cholesterolu, a nawet może przyczyniać się do jego obniżania (oczywiście jedzona w ilościach umiarkowanych). Poza tym margarynę mogą spożywać bez obaw dzieci (powyżej trzeciego roku życia), a także osoby dbające o linię. Warto bowiem zauważyć, iż na rynku występuje wysoka różnorodność margaryn – wiele z nich to silnie odtłuszczone produkty, nie pozbawione jednak istotnych składników odżywczych.

Co można znaleźć w sklepach?

Margaryny różnią się wspomnianym już składem, zawartością tłuszczu całkowitego, a także gramaturą. Posiadają też dalece bardziej praktyczne od masła opakowania, przez co ich przechowywanie jest łatwiejsze. Jednym z coraz silniej wyznaczających kierunek trendów w produkcji margaryn jest jednak oferowanie takich wyrobów, które mają mieć działanie prozdrowotne. Obniżanie poziomu szkodliwego cholesterolu stało się niezwykle popularne, a działania marketingowe jednego z producentów szybko podchwycili
inni. Klient tylko na tym zyskuje, im silniejsza konkurencja na rynku, tym lepszą ofertę może on otrzymać. Magia wolnego rynku dotyczy także produktów tłuszczowych, w tym margaryny, popularnej w Polsce od kilku dziesięcioleci.
Zapraszamy na nowy serwis Margaryna


Article Tags:
·
Article Categories:
Zdrowie i Uroda

Recent Posts

Related Posts


Popular Posts

http://merikotka.com/kuchnia-funkcjonalna-i-komfortowa-dla-uzytkownika/ http://rattanmeble.com.pl http://tyxynk.com/elementy-wyposazenia-bez-ktorych-ciezko-sie-obyc-w-kuchni/